o
Selecteer een pagina

Expertise

Studio Foodz combineert jarenlange ervaring, kennis en creativiteit tot een werkbaar geheel. Daarom kan ik bijstaan op alle fasen van het innovatieproces, zowel op marketing als research & development vlak. Ik kan een project als geheel oppakken maar ook een ontwikkelteam aansturen, het is maar net waar de wens ligt.

Product Innovatie

Een nieuw productidee bedenken doe je niet zo maar. Het vraagt om een gezonde dosis creativiteit maar ook om een kritische marktanalyse. Wat zijn de gaten in het assortiment? Wat is de doelgroep? En waar heeft deze consument behoefte aan? Wat zijn vergelijkbare producten en hoe verkopen deze? Wat is een passende prijs voor het artikel? Een artikel kan nog zo vernieuwend zijn, als de consument er geen behoefte aan heeft is het snel weer van de markt verdwenen.

Als de marktanalyse afgerond is kan gekeken worden aan welke randvoorwaarden het artikel moet voldoen. Heeft de klant voorwaardes met betrekking tot het gebruik van ingrediënten? Of wil je graag voldoende aan bepaalde voedingswaardes? En hoe zit het met allergenen, welke gebruik je eventueel al binnen je productieruimte? En welke wil je zeker niet naar binnen brengen?

Zodra de receptuur op keukenschaal ontwikkeld en goedgekeurd is komt het opschalen in zicht. Is mijn idee te maken met het huidige machinepark? En is er een aanpassing nodig? En is deze investering rendabel of moet er toch een kleine aanpassing aan het product komen?

Te vaak worden bij de ontwikkeling van nieuwe artikelen delen van traject onvoldoende doordacht en moet er onder stoom en kokend water geïntroduceerd worden. Er is veel tijd en geld in gestoken maar het product voldoet uiteindelijk niet aan de verwachtingen waardoor het na een aantal weken alweer van de schapen verdwenen is. Zonde van alle energie! Studio Foodz kan in dit helpen alle benodigde informatie bij elkaar te krijgen en vervolgens met frisse vernieuwende maar ook haalbare ideeën te komen.

Product Design

Het is belangrijk dat een product smakelijk is maar het moet er ook aantrekkelijk uit zien. In eerste instantie koopt de consument toch met zijn/haar ogen. Het juiste gebruik van kleur kan hier veel in betekenen maar ook het model waarin het product wordt aangeboden. Het is van belang dat dit doordachte uiterlijke de gehele houdbaarheid constant blijft. Naast het intrinsieke product moet ook ‘het jasje’ kloppend zijn.

Een verpakking moet passend zijn bij het product en dat wat je er als producent mee uit wilt stralen. Het is één van de belangrijkste communicatiemiddelen richting de koper. Naast commerciële uitingen moet de verpakking ook voorzien worden van de warenwettelijk verplichte informatie. Daarnaast zorgt een verpakking ook voor bescherming van het product en kan het er voor zorgen dat het houdbaar wordt. Verder moeten de producten ook nog in de gewenste hoeveelheden in transport verpakkingen passen.

Kortom, veel stof tot nadenken en veel regelwerk. Studio Foodz heeft hierin ruimschoots ervaring en kan ondersteuning bieden bij dit soort trajecten.

Product Optimalisatie

Er worden steeds hogere eisen gesteld aan producten als het gaat om gebruik van ingrediënten of normen qua voedingswaardes. Goed lopende producten moeten telkens weer onder de loep genomen worden om te voldoende aan de strengere randvoorwaardes. Hierbij valt te denken aan het elimineren van e-nummers, reductie van suikers, zout en/of vetten. Natuurlijk mag dit alles niet te koste gaan van de smaak en bij voorkeur ook niet van de houdbaarheid.

Naast klantwensen en warenwettelijke eisen kan het initiatief ook van de producent zelf komen. Hoeveel recepturen maak ik eigenlijk? En zitten daar varianten bij welke erg veel op elkaar lijken en misschien wel samengevoegd kunnen worden? Maar ook op ingrediëntbasis valt er vaak veel te halen. Welke ingrediënten gebruik ik allemaal? Zitten daar wellicht ingrediënten bij welke erg veel op elkaar lijken en elkaar wellicht wel zouden kunnen vervangen? Het kan het productieproces allemaal vereenvoudigen en de kans op te korten of juist derving verkleinen.

Allemaal klussen waar het nodige speur- en testwerk mee gemoeid gaat. Studio Foodz ziet het als mooie uitdagingen en kan het zelfstandig uitvoeren of samen met een bestaand projectteam oppakken.

Pitchen

Underpromise Overdeliver

Het zijn vaak maar spaarzame momenten bij een klant waarop je je producten aan kunt prijzen. Erg belangrijk dus om dit zeer gedegen aan te pakken! Ik kan helpen bij het opstellen (of redigeren) van een goed onderbouwd verhaal waarbij alle USP’s een kloppend geheel vormen. Dit alles moet natuurlijk gebracht worden door middel van een flitsende digitale presentatie, ook dit kan ik verzorgen. Het kost niet veel tijd maar kan erg veel opleveren.

Studio Foodz

Drift 18

9415 PM Hijken

Copyright © 2024Karin|Web|Design